Buitengewoon op school

Het CBS zegt: hoge taakeisen + geringe autonomie = stressvolle baan. En volgens TNO voelde 24% van de onderwijsmedewerkers in 2022 zich regelmatig psychisch vermoeid. Veel onderwijspersoneel vertrekt hierdoor.

Wat gebeurt er als onderwijspersoneel meer autonomie krijgt?
Met dit fotoproject wil ik laten zien dat onderwijs zoveel meer is dan alleen lesmethodes en inspectiecontrole, door mensen in beeld te brengen die hun eigen karakter, talent of interesse meenemen de school in en op die manier verschil maken voor één of meer kinderen.

Voorbeelden van deze buitengewone initiatieven zijn een juf, die haar groene vingers overdraagt aan haar leerlingen met een complete moestuin naast de school, en een conciërge, die een begaafde kleuter betrekt bij dagelijkse klusjes.

Met deze serie wil ik het onderwijs positief belichten, inspireren tot buitengewone initiatieven en de vrijheid daarvoor bevorderen.
De hoopvolle insteek kan bijdragen aan een oplossing voor het lerarentekort.

Als documentair fotograaf ben ik gepassioneerd door het vastleggen van eerlijke, positieve verhalen. Het onderwijs is een terugkerend onderwerp in mijn werk, omdat ik geloof dat het de basis vormt van onze samenleving, omdat ik moeder ben van twee jongens die onderwijs krijgen en omdat ik in het onderwijs heb gewerkt.

Over de foto’s hierboven:
Juf Lindsey van Basisschool De Wereld in Oud-Beijerland draagt haar groene vingers over aan haar leerlingen van groep 4. (2023)

Over de foto’s hierboven:
Conciërge meester Arjan van Basisschool De Grote Reis in Rhoon betrekt een kleuter bij zijn dagelijkse klusjes. (2023)

Over de foto’s hierboven:
Juf Iris van Basisschool Het Spectrum in Rotterdam brengt haar liefde voor muziek over aan de leerlingen van groep 2 door de hele dag te zingen, gitaar te spelen en andere instrumenten uit te delen. (2023)

Over de foto’s hierboven:
Juf Wendy zet haar twee therapiehonden in voor coachingsessies met de leerlingen van Basisschool De Bras in Den Haag. (2023)

Over de foto’s hierboven:
Gymmeester Sander van Basisschool Het Spectrum in Rotterdam neemt zijn liefde voor spelletjes mee de gymzaal in door allerlei nieuwe spelvormen te bedenken en organiseren. (2023)

Over de foto’s hierboven:
Juf Anneth van Basisschool De Zeppelin in Barendrecht gebruikt de kennis die ze in haar privé-leven heeft opgedaan over het samenwerken van hersenhelften tijdens de begeleiding van haar leerling. (2023)

Over de foto’s hierboven:
Juf Nienke van Basisschool De Wizard heeft samen met een collega voor bovenbouwleerlingen van verschillende scholen in Deventer de ‘Krachtklas’ opgezet, waarbij leerlingen succeservaringen opdoen tijdens snuffelstages. (2023)

Over de foto’s hierboven:
Juf Saskia van Basisschool De Meridiaan in Medemblik neemt haar liefde voor dansen tijdens de pauze mee naar het schoolplein; wie wil, mag mee dansen. (2023)

Over de foto’s hierboven:
Meester Bjorge van Basisschool De Meridiaan in Medemblik brengt zijn sportiviteit over door elke ochtend met zijn klas een rondje te gaan hardlopen. (2023)

Foto’s © Marieke Zwartscholten | Niet gebruiken zonder toestemming.